10درصد دانش‌آموزان چربی خون بالا و 50درصد آنها اضافه وزن دارند، 40درصد از آنها شیر نمی‌خورند و از هر 10دانش‌آموز 9نفرشان دچار کم‌تحرکی است.


بنا بر آمارهای وزارت بهداشت، بیش از ۲میلیون دانش‌آموز عضو تشکل سفیران سلامت هستند.
کار اصلی این سفیران سلامت این است که آنچه از مربیان بهداشت خود یاد می‌گیرند را به همسالان خود در مدرسه و خارج از مدرسه به خانواده‌های خود آموزش دهند.
آنچه این افراد انجام می‌دهند آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم 10درصد دانش‌آموزان چربی خون بالا و 50درصد آنها اضافه وزن دارند، 40درصد از آنها شیر نمی‌خورند و از هر 10دانش‌آموز 9نفرشان دچار کم‌تحرکی است. این در حالی است که اوضاع در خانواده‌ها و جامعه نیز چندان مطلوب نیست. حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت در همایشی که برای سفیران سلامت برگزار شد، گفت: مهم‌ترین عامل مرگ مردم دنیا در ۱۰۰سال پیش بیماری‌های واگیرداری چون وبا، دیفتری و آبله و سرخک بود که امروزه به‌خاطر پیشرفت علم بشر واکسن‌هایی تولید شده که افراد را در برابر این بیماری‌ها مقاوم می‌کند. از هر ۱۰نفر
5 نفر چاق هستند که از این تعداد 2نفر چاق و 2نفر نیز دچار اضافه وزن هستند.

۲۷درصد مردم ایران دچار بیماری فشار خون هستند که اگر این افزایش جریان خون در مغز باشد فرد دچار سکته مغزی می‌شود. وزیر بهداشت ادامه داد: بر اثر تجمع چربی و ورزش نکردن رگ‌های خونی دچار گرفتگی شده و جریان خون و قلب از کار می‌افتد و شخص دچار سکته قلبی می‌شود. میزان چربی ۲۷درصد دانش‌آموزان بالاست که دلیل اصلی آن استفاده از فست‌فود و غذاهای ناسالم است و از هر 10نفر یک دانش‌آموز در هر روز از سوسیس و کالباس استفاده می‌کند. وزیر بهداشت ادامه داد: تنها ۶۰درصد دانش‌آموزان شیر مصرف می‌کنند که این مسئله در کنار استفاده کم از میوه و سبزیجات باعث بروز بیماری‌های غیرواگیر در بین افراد به‌خصوص دانش‌آموزان می‌شود.
۸۰درصد دانش‌آموزان کم‌تحرک‌اند و میزان کالری‌ای که به بدن وارد می‌شود باید با فعالیت‌های بدنی برابر باشد تا چربی در اطراف قلب جمع نشود. وزیر ابراز امیدواری کرد که تعداد سفیران سلامت از ۲میلیون و ۵۰۰هزار دانش‌آموز به ۲۰میلیون نفر افزایش یابد و گفت: اگر مسائل بهداشتی در کشور ارتقا پیدا کند، طی ۳۰سال آینده مردمی سالم‌تر خواهیم داشت.
منبع: همشهری آنلاین