این کپی‌ها برابر اصل نیست!

کار با بیمه‌های دندان‌پزشکی نکته‌ها و مسائل خاص خود را دارد. اکثر بیمه‌ها به گونه‌ای وارد حیطه‌های مختلف دندان‌پزشکی شده‌اند که انگار آشنایی کاملی با این رشته نداشته‌اند و ندارند. بررسی هر یک از این بیمه‌ها یک سری سوالات بی‌پاسخ را به همراه دارد که دندان‌پزشک را در یک ابهام تحمیلی قرار می‌دهد. به طور نمونه به سراغ بیمه نیروهای مسلح و تعرفه گذاری و تعریف امور درمانی آن در زمینه دندان‌پزشکی ترمیمی رفته‌ایم. مباحثی که اینجا مطرح می‌شود درباره اکثر بیمه‌ها صدق می‌کند چراکه گویی در تعرفه‌نویسی و تعریف امور درمان از روی دست هم کپی برداری کرده‌اند. جا دارد در خصوص این مسایل از سوی بیمه‌ها تدابیر لازم اندیشیده شود.

۱- چرا ترمیم‌های یک سطحی، دو سطحی و سه سطحی دارای تعریف هستند ولی ترمیم‌های چهار سطحی و پنج سطحی تعریف نشده‌اند؟
صحبت درباره صحت وسقم تعرفه گذاری ترمیم بر اساس تعداد سطوح درگیر دندان نیاز به بحث دیگری دارد اما سوال این است که حتی اگر بر اساس تعداد سطوح درگیر هم تعرفه گذاری انجام شود ترمیم‌های وسیع‌تر از سه سطحی هم داریم. چرا تعریفی برای این نوع ترمیم‌ها ندارید؟ در تصاویر زیر دو حفره چهار سطحی و یک حفره پنج سطحی نمایش داده شده است.

۲- چرا در یک دندان صرفا هزینه یک ترمیم قابل پرداخت است در حالی که یک دندان ممکن است همزمان نیاز به دو یا سه ترمیم متفاوت داشته باشد؟
یک پره مولر را در نظر بگیرید که علاوه بر پوسیدگی پروگزیمالی، دارای پوسیدگی سرویکالی سطح باکال و لینگوال است و ممکن است لازم باشد که یکی با آمالگام ترمیم شود، دیگری با کامپوزیت و با گلاس یونومر. تعرفه گذاری نا‌درست ممکن است بعضی از همکاران من را از انجام تمام و کمال ترمیم باز دارد.

۳-چرا برای افراد زیر ۱۲ سال، ترمیم‌های موسوم به بیلدآپ در تعهد بیمه شما نیست؟ در حالی که ممکن است دندان ۶ سالگی در مدت این ۶ سال به قدری تخریب شده باشد که نیاز به ترمیم بیلدآپ داشته باشد.

۴-دندان‌های خلفی که درمان ریشه شده‌اند و حداقل یک ترمیم سه سطحی روی آنها انجام شده باشد را بیلدآپ تعریف کرده‌اید. یعنی اگر روی یک دندان مولر درمان ریشه شده، یک ترمیم MOD انجام شود، یک بیلدآپ محسوب می‌شود. چرا شما بالا‌ترین میزان تعرفه ترمیمی را به این نوع از ترمیم که غیر اصولی و نا‌درست است پرداخت می‌کنید؟! عدم پوشش کاسپ در این دندان‌ها و اختصاص بالا‌ترین تعرفه ترمیمی به این نوع از ترمیم‌ها دو اشتباه بزرگ است. باید در تعریف بیلدآپ در دندان‌های خلفی، پوشش حداقل یک کاسپ گنجانده شود.
ترمیم این چنینی دندان را باید یک نوع پانسمان بدانیم و بهتر است به جای عنوان آمالگام بیلدآپ یا کامپوزیت بیلدآپ از واژه «آمالگام کویت» و «کامپوزیت کویت» استفاده بکنیم.
تنها در یک صورت مجازیم این نوع ترمیم‌ها را انجام دهیم. آن هم زمانی است که به عنوان کور (زیرساخت روکش) به کار گرفته شوند: آمالگام کور یا کامپوزیت کور. در صورت تعریف این ترمیم‌ها به عنوان کور، دندان‌پزشک ملزم می‌شود بیمار را از نیاز این دندان به روکش با خبر کند و جهت انجام روکش در اسرع اقدام کند. در حالی که وقتی به بیمار گفته می‌شود که این دندان را بیلدآپ کرده‌ام، معمولا صحبتی از لزوم روکش به میان نمی‌آید.
بسیار بجاست اگر یک عنوان جدید مانند «آمالگام کراون» یا «کامپوزیت کراون» را تعریف کنیم و پسندیده است که بالا‌ترین تعرفه ترمیمی را به آن اختصاص بدهیم. در این روکش‌های مستقیم (بی‌لابراتوار) تمام کاسپ‌ها توسط ماده ترمیمی بازسازی می‌شوند. به این نمونه‌ها توجه کنید. واقعا ارزش بالا‌ترین تعرفه گذاری را ندارند؟

۵- چرا بیمه شما بیشتر از سه عدد پین عاجی را برای یک دندان نمی‌پذیرد. در حالی که چنانچه مثلا نیمه لینگوالی یک دندان مولر تخریب شده باشد بازسازی آن نیاز به کاربرد چهار عدد پین دارد.

۶- دندان‌های قدامی که درمان ریشه شده‌اند و حداقل یک ترمیم کلاس چهار داشته باشند را بیلدآپ تعریف کرده‌اید. از طرفی ترمیم دندان بعد از قرار دادن فایبر پست را حداکثر به صورت سه سطحی قابل پرداخت می‌دانید. این یک تناقض ویک ابهام است. چه پاسخی دارید؟

۷- چرا فلوراید تراپی را فقط برای افراد زیر ۱۲ سال و فیشور سیلانت را برای افراد زیر ۱۴ سال تعریف کرده‌اید؟ در حالی که جامعه هدف در فلوراید تراپی افراد با ریسک بالای پوسیدگی می‌باشند.‌‌ همان طور که واضح است ریسک بالای پوسیدگی ارتباط حتمی و قطعی با سن فرد ندارد. همین طور، هر شیار دندانی که مشکوک به پوسیدگی است و نمی‌توانیم تصمیم قاطعی مبنی بر ترمیم آن بگیریم، نیازمند فیشور سیلانت است. پس منحصر کردن این امور درمانی به سن وسال خاص نادرست است.

۸- چرا بیمه شما پوشش پالپ (پالپ کپ) را پوشش نمی‌دهد؟ اگر این توجیه وجود دارد که چون پالپ کپ جزو مراحل ترمیم است و حتما باید انجام شود این یک تصور و تفکر نادرست است. اولا که در همه موارد نیاز به پالپ کپ و یا کاربرد بیس و لاینر نیست. ثانیا اگر هم در موردی این اقدام انجام می‌شود، همانطور که چنین استدلالی در مورد کاربرد پین عاجی و پین داخل کانال نداریم، در این مورد هم نباید این مساله را مطرح کنیم.

۹- شما در دسته بندی انواع ترمیم‌ها، از ترمیم‌های کامپوزیتی با واژه‌های «اچ نوری» و «اچ شیمیایی» یاد کرده‌اید. خیلی برای دندان‌پزشک شما جالب است که بداند این واژه‌های بی‌مسما از کجا آمده‌اند؟ خوب‌‌ همان واژه‌های روتین علمی را به کار ببرید: «کامپوزیت لایت کیور» و «کامپوزیت سلف کیور».

منبع: دندانه